Brzine deplasmanskih korita i potrošnja

Razmena iskustva članova oko sređivanja, farbanja, restauracija, dogradnji
Terca
Korisnikov avatar
Postovi: 239
Pridružio se: Utorak 26 Okt, 2021 11:55
Plovilo: Terca
Dimenzije: 9.5m x 2.3m
Status: Offline

Brzine deplasmanskih korita i potrošnja

Post od Terca » Četvrtak 31 Mar, 2022 09:09

George napisao:
Sreda 30 Mar, 2022 17:53
'Ajd, kad smo se već raspisali, koju brzinu postižeš u odnosu na vodu, i na kojim obrtajima? Izvinjavam se ukoliko smo ovo već u nekoj drugoj temi nekad ranije raspravili...
Nije neka nauka, ler je malo manje od 1000 rpm, i na tim obrtajima samo sa kopčom unapred je oko 5km/h, (naravno ako diskutujemo o brzini koju trup postiže kroz vodu da koristimo veličinu "brzina u odnosu na mirnu vodu", SoW, speed over water).

na niskim brzinama, do 7,5 km/h nema značajnog otpora, nema turbulentnog kretanja vode oko trupa niti talasa, to se dobije na 1500 rpm

10 km/h postižen na 2200 rpm, i to mi je "krstareća brzina" jer je tu po optimalan odnos brzine, momenta, obrtaja... a i sudovi u kujni najmanje zveckaju :mrgreen: sve je povezano. Tu trošimo 1 litar nafte na sat.

za 11km/k malo jače od 2500 rpm al tu je i granica kada motor ulazi u preopterećenje, završava se režim gde se nafta pravilno i potpuno sagoreva i kreće da crni voda na auspuhu. Na te obrtaje sam zavrnuo blokadu na polugu gasa.

Motor može da izvrti i 2800 što je preporučeno kao maksimum za dugotrajan rad i 3000 što je teorijski kratkotrajni maksimum, to smo sve isprobali ali ali to ne koristim, tada samo trošim više i garavim, nema značajnog dobtka u brzini a motor je kao što rekoh preopterećen.

Terorijska maksimalna brzina trupa, tj. Frudova kritična brzina u deplasmanskom režimu (a moj brod ne može da izađe iz njega) je oko 13km/h, ali to s DMB-om ne mogu da dobijem.

U praksi, kada u društvu plovimo nas 5 ili 6, na 10 dana i po par stotina kilometara, i kada svi plove tako da ne prže gorivo, da ne dolivaju svaki drugi dan, spuštaju obrtaje i potrošnju na do 3 litre na sat (bez obzira na različite motore, snage, gabarite male lađe, brodske, vanbrodske), takva brzina sa 1 litar na sat je među najvišim ako ne i najviša, i taj režim na rada 2200 rpm je onaj koji se i koristi.

Ostatak brzine se nadoknađuje taktikom i navigacijom, da se tamo gde može i gde treba oprimizuje brzina u odnosu na zemlju, SoG, speed over ground, ili još pre toga brzina napredovanja, SoA, speed of advance, a možda je bolje da sad ne ulazimo u tu metafiziku. :obscene-drinkingcheers:

George
Korisnikov avatar
Postovi: 623
Pridružio se: Subota 13 Mar, 2021 07:13
Lokacija: Senta
Plovilo: Bombonass
Dimenzije: 9,6 x 2.6
Status: Offline

Re: Brzine deplasmanskih korita i potrošnja

Post od George » Četvrtak 31 Mar, 2022 18:35

Ove brzine koje ti pominješ su za mene misaona imenica. Onu početnu brzine na leru nisam nikada ni merio, ali pretpostavljam da je to možda 2 na sat. Na 1500 obrtaja idem nekih 5, a na 2200 što i ja smatram optimalnim obrtajima idem nekih 8,5 km/h. Za 10 na sat mi treba 2600 obrtaja, što je već granica kada već prelazi u blago preopterećenje, pa u principu i ne vozim više od 2500 obrtaja, što je oko 9,5 km/h a i to samo kada idem na duže staze, pošto u lokalu idem od 2000-2200. Sve ove brzine važe za prazan brod, a kada ga natovarimo sa 3-4 osobe, rakijom, pivom, i svim drekom za više dana na vodi, tu se brzina smanjuje i za pun kilometar na sat. Calypso je inače prazan 3180kg sa punim rezervoarima goriva (60 l), prošle nedelje izmereno.

Terca
Korisnikov avatar
Postovi: 239
Pridružio se: Utorak 26 Okt, 2021 11:55
Plovilo: Terca
Dimenzije: 9.5m x 2.3m
Status: Offline

Re: Brzine deplasmanskih korita i potrošnja

Post od Terca » Petak 01 Apr, 2022 09:24

ove početne brzine sigurno nisi dobro ocenio, proveri, deluje ponekad iznenađujuće.

Pri ovim većim brzinama, koje su ili bliske kritičnoj deplasmanskoj brzini trupa ili bliske brzini pri maks opterećenju motora (koji je kao što sam rekao mali), logićno je da postižeš manje brzine, to najpre zavisi od dužine na vodenoj liniji...zapravo srazmerno je kvadratnom korenu te dužine.
Tvoja lađa je blizu 9 m preko svega, ovako kada procenim sa slika a LvL je oko 7., kod mene je LvL preko 9, pa je moja kritična brzina do oko 13 a kod tebe 11,4.
(gruba formula je 4,3 * SQRT(LVL) ako brzinu računamo u km/h a LvL dajemo u metrima).

dell_mare
Korisnikov avatar
Postovi: 466
Pridružio se: Sreda 25 Mar, 2020 11:42
Lokacija: Dorćol - Stara Centrala
Plovilo: Ten Broeke 780AK
Dimenzije: 8m x 2.6m
Status: Offline

Re: Brzine deplasmanskih korita i potrošnja

Post od dell_mare » Petak 01 Apr, 2022 19:54

Odma sam se poigrao ove jednačine da se uverim. Daje 10,9km/h za moje korito što se i poklapa sa realnošću.

George
Korisnikov avatar
Postovi: 623
Pridružio se: Subota 13 Mar, 2021 07:13
Lokacija: Senta
Plovilo: Bombonass
Dimenzije: 9,6 x 2.6
Status: Offline

Re: Brzine deplasmanskih korita i potrošnja

Post od George » Petak 01 Apr, 2022 20:42

Moj brod je 8,5 preko svega, od čega je 80cm zadnja platforma, što znači 7,70m korita, od čega 6,5m vodene linije, i kada primenimo tvoju formulu, ili ovu koju ja imam Vmax=1,34, puta kvadratni koren iz Lwl, i to sve konvertujemo iz metričkih jedinica u imperial, pa onda nazad, dobijemo isti rezultat, da mi je maksimalna brzina korita nepunih 11,5 km/h, što mi se čini realnim, ali je zbog težine broda od 3,2t, to za DMB-a nedostižan san. Mislim da je u pitanju ne samo težina, nego i oblik korita. Naime, Calypso je tipičan tabanaš po uzoru dunavskih šajki... Pravo dunavsko korito sa svim svojim manama i prednostima. Navedene brzine sam merio više puta, pod raznim okolnostima, i veruj mi to je to. Greške možda ima, ali u granicama da nisu vredne pomena. Zanimalo bi me recimo kolika je težinaTerce?

Uros
Korisnikov avatar
Postovi: 1644
Pridružio se: Utorak 04 Jun, 2019 20:53
Lokacija: Zemun
Plovilo: Riviera
Dimenzije: 8.7m x 2.8m
Status: Offline
Kontakt:

Re: Brzine deplasmanskih korita i potrošnja

Post od Uros » Subota 02 Apr, 2022 11:40

Pomerio sam ove postove u novu temu da po potrebi možemo da produžimo diskusiju a da ne kvarimo onu lepu temu o Terci ;)

Dužina vodene linije mog "Rebella" je 6.9m ili u feet-ima, oko 22,6ft. Kritična brzina za deplasmansku plovidbu za tu dužinu vodene linije bi bila oko 11.8km/h. Sa dizel motorom od 18hp mogu da pređem preko te brzine i dođem i do 14km/h. Baš sam pre neki dan isprobao razne režime a između ostalog na kratko i pun gas. Ono što mi se svidelo je da čak ni na punom gasu koji je na 3000rpm nisam primetio crni dim. Pun gas na leru je 3200rpm pa pretpostavljam da je propeler fabrički idealno odmeren i da zato može da izvrti obrtaje a da ne uđe u opterećenje? Dizne i pumpe su reparirane pre 2 godine pa sigurno i to utiče.

Naravno, nikad ne plovim u tim obrtajima i ovo je bilo samo za probu. Plovim između 1600 i 2200rpm, uglavnom na oko 2000rpm uzvodno i 1600rpm nizvodno i dobijam prosečnu potrošnju od 1L/h.

Ja se ne razumem previše u ove računice, ali verujem da je zbog potrošnje bitno pomenuti i oblik deplasmanskog korita.
Ako sam dobro razumeo, sam oblik deplasmanskog korita neće uticati na kritičnu brzinu za deplasmansku plovidbu ali može itekako uticati na potrošnju? Možda zbog toga imam nisku potrošnju :think:

#

Na ovom sajtu sam našao tabelu brzina po dužini vodene linije ali u feet-ima: https://www.frontrower.com/hull-speed-chart.html

Zato sam napravio sličnu tabelu po ovim vrednostima da vam bude lakše da pronadjete brzinu za svoje korito:

Slika
Inspektor za visinu kabine

Uros
Korisnikov avatar
Postovi: 1644
Pridružio se: Utorak 04 Jun, 2019 20:53
Lokacija: Zemun
Plovilo: Riviera
Dimenzije: 8.7m x 2.8m
Status: Offline
Kontakt:

Re: Brzine deplasmanskih korita i potrošnja

Post od Uros » Utorak 20 Feb, 2024 14:31

U prethodnom postu sam pisao o Rebellu, a pronasao sam podatke i za Albin 25 koji sam imao pre Rebella:
Uros napisao:
Ponedeljak 21 Okt, 2019 16:48
Albin 25, plovilo od stakloplastike tezine 1.6T, dimenzija 7.6 x 2.6, duzina vodene linije 6,75m. Pogon 2T vanbrodski motor, Yamaha 20hp Autolube.

Elisa 9.9 x 11:
- uzvodno plovim na 2600rpm, najlepše radi i brzina je 7.5 - 8km/h, potrošnja 2.4L
- pun gas uzvodno 11.3km/h, nizvodno 14.3km/h, ispada da na mirnoj vodi idem 13km/h maksimalno

Tomos 4, srednja elisa:
- uzvodno 6.4 km/h, nizvodno 10.3km/h. Po mirnoj vodi ispada da idem 8.3km/h sa Tomosom od realnih 2.8hp :mrgreen:
Inspektor za visinu kabine

Uros
Korisnikov avatar
Postovi: 1644
Pridružio se: Utorak 04 Jun, 2019 20:53
Lokacija: Zemun
Plovilo: Riviera
Dimenzije: 8.7m x 2.8m
Status: Offline
Kontakt:

Re: Brzine deplasmanskih korita i potrošnja

Post od Uros » Utorak 20 Feb, 2024 14:47

Trenutno plovilo - celicni kabinas Riviera:
- dimenzije 8.7m x 2.8m,
- tezina 3+tone,
- vodena linija 8m
- pogon 4T 40hp vanbrodski sa direktnim ubrizgavanjem i teretnom elisom

Informacije za maksimalnu brzinu uzvodno i nizvodno jos nemam, ali ovo je statistika za svega 10ak sati plovidbe:

Elisa 12.25 x 9:
- uzvodno plovim na 2400rpm, najbolji odnos brzine i potrosnje - 8km/h sa 2L na sat, na 2700 bude oko 2.5L/h
- pun gas uzvodno nisam probao, ali sam na 4800rpm isao 14kmh uzvodno, pa sam usporio jer je pomocni Tomos poceo da ore :mrgreen:

Nisam se setio da pogledam trenutnu potrosnju na displeju za te obrtaje, ali je sigurno velika, pretpostavljam ne ispod 9L. Na punom gasu ovi motori trose 14.7L, ali to nas deplasmance ne zanima...

@Nevena
Kakva je tvoja potrosnja s obzirom da imamo motore slicne snage sa EFI-em?
Inspektor za visinu kabine

dell_mare
Korisnikov avatar
Postovi: 466
Pridružio se: Sreda 25 Mar, 2020 11:42
Lokacija: Dorćol - Stara Centrala
Plovilo: Ten Broeke 780AK
Dimenzije: 8m x 2.6m
Status: Offline

Re: Brzine deplasmanskih korita i potrošnja

Post od dell_mare » Utorak 20 Feb, 2024 20:09

Uros napisao:
Utorak 20 Feb, 2024 14:47
Trenutno plovilo - celicni kabinas Riviera:
- dimenzije 8.7m x 2.8m,
- tezina 3+tone,
- vodena linija 8m
- pogon 4T 40hp vanbrodski sa direktnim ubrizgavanjem i teretnom elisom

Informacije za maksimalnu brzinu uzvodno i nizvodno jos nemam, ali ovo je statistika za svega 10ak sati plovidbe:

Elisa 12.25 x 9:
- uzvodno plovim na 2400rpm, najbolji odnos brzine i potrosnje - 8km/h sa 2L na sat, na 2700 bude oko 2.5L/h
- pun gas uzvodno nisam probao, ali sam na 4800rpm isao 14kmh uzvodno, pa sam usporio jer je pomocni Tomos poceo da ore :mrgreen:

Nisam se setio da pogledam trenutnu potrosnju na displeju za te obrtaje, ali je sigurno velika, pretpostavljam ne ispod 9L. Na punom gasu ovi motori trose 14.7L, ali to nas deplasmance ne zanima...

@Nevena
Kakva je tvoja potrosnja s obzirom da imamo motore slicne snage sa EFI-em?
Baš je nekako sve po meri.
Ko o čemu, deplasmanci o brzini a gliseri o potrošnji pred "sezonu" :)

Uros
Korisnikov avatar
Postovi: 1644
Pridružio se: Utorak 04 Jun, 2019 20:53
Lokacija: Zemun
Plovilo: Riviera
Dimenzije: 8.7m x 2.8m
Status: Offline
Kontakt:

Re: Brzine deplasmanskih korita i potrošnja

Post od Uros » Utorak 20 Feb, 2024 20:21

Tradicionalna prolecna diskusija :lol:

Nego Mare, koliko juri Holandjanin? :mrgreen:
Inspektor za visinu kabine

Odgovori