Ovde pričamo o dva problema: jedan je problem prljavštine, peska, blata i vode koji se unose u brod a drugi je palubni put, tj način na koji se uz manje ili više gimnastike ukrcavaju ljudi i provijant.
Prljavština je pomalo lokalni problem, na našim vodama je izraženiji nego npr u Holandiji, tamo se niko ne nasukiva na peščane sprudove, nema ih, uglavnom se pristaje na pontone, molove, pristane, a na plaže se dolazi sidrenjem i iskrcavanjem ili kroz vodu ili dingijem... tu mali otirač na sizu im rešava šta treba da reši.
Generalno, problem prljavštine se rešava ili samoispirajućim kokpitom ko može da postigne u toku izgradnje, ili razmacima na pajolama koji omogućavaju da se voda, blato i drek skupljaju u kaljuži odakle se periodnično peru, ili brisanjem i izuvanjem... ili čak kombinacijom prethodnog, tu ne bih trošio puno reči.
Čini mi se da je ipak veći problem broda palubni put, jer to jeste karakteristično za sve lađice koji imaju siz po pramcu i palubu natkabine (u narodu četo nazivanu i krovom ili čak tvrdim krovom) celom dužinom iznad kokpita (u narodu često nazivanog terasom). U toj kombinaciji mesto sa kog se prelazi sa razme broda (u narodu poznatije kao nogostup ili gazište sa strane) u kokpit (terasu) zahteva izvesne gimnastičke sposobnosti, pogotovo ako su duž celog kokpita uz bokove i zrcalo namontirane klupe, komore i svašta nešto.
To se često rešava tako da se za ulaz bira pravac sa krme (krmene platforme ako je ima), na gabaritnijim lađama tu se izvedu i vrata... ume to da bude lepo ali ja nisam posebno ljubitelj tog rešenja jer je palubni put podugačak i komplikovan, kad treba izneti konope na obalu, brzo izaći na palubu iz ma kog razloga, držati brod na konopima u prevodnici... pogotovu ako kapetan plovi sam bez posade, a to ume da se desi.
Iz tih razloga na mom brodu se u kokpit sa razme (sa boka) silazi tik iza kormila, tu je komora u kojoj su smešteni akumulatori i koja je prerađena tako da joj je usečen jedan stepenik i to daje tri nivoa za penjanje: pajole, stepenik, klupa na komori pa razma..., to nije retko rešenje, a na brodićima koji imaju više bokove često se postavljaju lotre , merdevine, stepenice ...
Međutim ja sam iznad toga dodao i bočni otvor (grotlo) na plaubi (krovu) koji ima i klizni (šiber) poklopac. (tzv. šiber na ulazu). Poklopac je tokom plovidbe najčešće sklonjen i omogućava da se na stepenik stupa ispravljenog tela, što je zgodno za trčanje, žurbu, ulazak bez pridržavanja rukama, unos provijanta, svih čudesa. Kada brod miruje, ili ima padavina, šiber poklopac se navuče nazad, elegantnim pokretom ruke.
Rešenje je prilagođeno malim brodovima, retko sam ga viđao van Novog Sada, a više nije toliko retko kod nas na strani Dunavca pored Štranda, tu su stariji brodovi. Moram malo da se pravim važan taj šiber sam ja smislio sam sebi i dodao na brod pre nekih 14-15 godina i do sada samo kod mene na klubu ima 10tak izvedenih, ima čak i unapređenih vezija.
Prigodnih slika nemam, možda može da se nasluti sa ove... ako zatreba slikaćemo.