Rečnik nautičkih termina
- Bibi
- Postovi: 44
- Pridružio se: Utorak 11 Jul, 2023 10:37
- Lokacija: Zemun
- Plovilo: Triss Magnum Jedrilica
- Dimenzije: 6x2.4
- Status: Offline
Re: Rečnik nautičkih termina
Hvala Uroše!
Ima li neko da je pokušavao ovako nešto u BG-u?
Eto ja pitao Tercu za Pajsovanje kad ono njegov termin. Kad sam googlao "Pajsovanje" video sam da ga koriste i na plovputu.
Ima li neko da je pokušavao ovako nešto u BG-u?
Eto ja pitao Tercu za Pajsovanje kad ono njegov termin. Kad sam googlao "Pajsovanje" video sam da ga koriste i na plovputu.
- Bibi
- Postovi: 44
- Pridružio se: Utorak 11 Jul, 2023 10:37
- Lokacija: Zemun
- Plovilo: Triss Magnum Jedrilica
- Dimenzije: 6x2.4
- Status: Offline
Re: Rečnik nautičkih termina
Nešto mi je u glavi da sam "pajsovanje" čuo negde ranije i da se koristilo umesto "prekrajanje, skraćivanje" pa kapiram da ima veze sa skraćivanjem iliti prekrajanjem puta tj rečnih krivina (tako mi makar deluje ona ruta koju je Terca slao)..
- zankiki
- Postovi: 429
- Pridružio se: Ponedeljak 12 Sep, 2022 12:42
- Lokacija: Novi Sad
- Plovilo: Pasaat 735
- Dimenzije: 8,65 x 2,9
- Status: Offline
Re: Rečnik nautičkih termina
Mislim da se ovo više odnosti na skrećivanje vremena portebnog da se predje neki put, pošto najbliži put u uzvodnoj plovidbi često nije najkraći... Bitno je da se pobegne od matice, sakrije iza špora / spruda ako poznajemo teren i slično...
- Terca
- Postovi: 239
- Pridružio se: Utorak 26 Okt, 2021 11:55
- Plovilo: Terca
- Dimenzije: 9.5m x 2.3m
- Status: Offline
Re: Rečnik nautičkih termina
Termin nije "moj", čuo sam ga od "starijih", kod nas se to tako zove, to su radili do pre 50tak godina ribari i ribolovci kada su izlazili čamcima na vesla na Dunav... pa ako hoćeš na drugu stranu, to znači pajsuješ uzvodno na metar dva od obale (gaz ti je 10cm) gde je voda spora veoma često zbog vrtloga i limana čak gura uzvodno uz samu obalu... pa kad se izmakneš dovoljno uzvodno krećeš preko.
Slabo ko to danas uzima u obzir, nema više nemotorizovanih.
Među motorizovanim, sve je manje onih koji imaju relativno mali motor, plove sporo a daleko. Ko pendreči gliser na "lakim dnevnm izletima" u krugu od 10km od svo priveza, baš ga briga da li plovi 42 ili 44 km/h, i da li potroši 10 ili 20 litara benzina po gajbi piva.
I geografski je krug zainteresovanih ograničen, tehnika ima značaja recimo u NS (i sve više uzvodno), jer je ovde reka značajno brža, ne oseti se uspor zbog đerdapske brane kao recimo u Zemunu i nizvodno. Na Savi nema toliko značaja jer je voda sporija a i reka je praktično okupirana prvih 15-20 kilometara. Tisa je takođe zbog novobečejske brane dobrano ujezerena (a i kod nas joj je donji tok kao i u slučaju Save) pa veći deo godine nije preveliki dobitak pajsovati, ali recimo George može da posvedoči da se tako štedi vreme na dužim plovidbama.
Da dodam sve češće savremeni nautičari Dunav doživljavaju kao drum i smatraju da se mora ploviti isključivo u plovnom putu, ne razlikuju vodni put od plovnog... pa se iznenade kad samohodke uzvodno popreče kroz srednje vode... ali je to već druga tema.
Upravo tako... ali je tema u svim svojim detaljima preširoka, za sam "rečnik" je dovoljno da se zna o čemu se radi, i da postoji.
- Terca
- Postovi: 239
- Pridružio se: Utorak 26 Okt, 2021 11:55
- Plovilo: Terca
- Dimenzije: 9.5m x 2.3m
- Status: Offline
Re: Rečnik nautičkih termina
Evo još jednog termina koji mi se učinio interesantnim:
Preluk palube je poprečno zakrivljenje palube, tako da je ona po sredini izdignuta u odnosu na svoje krajeve po bokovima. Razlozi za takav oblik palube su:
- povećanje krutsti plalube
- sprečavanje da se paluba kasnije deformiše i ulegne između ukrućenja ((kada lučno savijete lim on je već ukrućen)
- i na kraju i pravilno i sigurno oticanje vode sa plaube.
Iskustveno pravilo (rule of thumb) na malim plovilima je da bi preluk trebalo da bude 2% širine plaube.
Preluk palube je poprečno zakrivljenje palube, tako da je ona po sredini izdignuta u odnosu na svoje krajeve po bokovima. Razlozi za takav oblik palube su:
- povećanje krutsti plalube
- sprečavanje da se paluba kasnije deformiše i ulegne između ukrućenja ((kada lučno savijete lim on je već ukrućen)
- i na kraju i pravilno i sigurno oticanje vode sa plaube.
Iskustveno pravilo (rule of thumb) na malim plovilima je da bi preluk trebalo da bude 2% širine plaube.
- dell_mare
- Postovi: 466
- Pridružio se: Sreda 25 Mar, 2020 11:42
- Lokacija: Dorćol - Stara Centrala
- Plovilo: Ten Broeke 780AK
- Dimenzije: 8m x 2.6m
- Status: Offline
Re: Rečnik nautičkih termina
E hvala, sad tačno znam šta sam odsekao
- Uros
- Postovi: 1644
- Pridružio se: Utorak 04 Jun, 2019 20:53
- Lokacija: Zemun
- Plovilo: Riviera
- Dimenzije: 8.7m x 2.8m
- Status: Offline
- Kontakt:
Re: Rečnik nautičkih termina
Kako bre odsekao i kad?
Takav nacin gradnje sam video na Zokijevom kabinasu, pramac ima luk i izdignut je u odnosu na krajeve po bokovima. Kod mene je ravan pramac ali su tako uradjene prednja i srednja kabina. Na srednjoj mi je izrazen luk i nije bas prijatno za hodanje ako ima malo vode, a na prednjoj je blag luk i to je idealno sto se tice funkcionalnosti.
Evo jedne slike iz Zokijeve teme:
Takav nacin gradnje sam video na Zokijevom kabinasu, pramac ima luk i izdignut je u odnosu na krajeve po bokovima. Kod mene je ravan pramac ali su tako uradjene prednja i srednja kabina. Na srednjoj mi je izrazen luk i nije bas prijatno za hodanje ako ima malo vode, a na prednjoj je blag luk i to je idealno sto se tice funkcionalnosti.
Evo jedne slike iz Zokijeve teme:
Inspektor za visinu kabine
- zankiki
- Postovi: 429
- Pridružio se: Ponedeljak 12 Sep, 2022 12:42
- Lokacija: Novi Sad
- Plovilo: Pasaat 735
- Dimenzije: 8,65 x 2,9
- Status: Offline
Re: Rečnik nautičkih termina
A mi smo pri pravljenu tvrdog krova to uradili na ovaj način:
- Uros
- Postovi: 1644
- Pridružio se: Utorak 04 Jun, 2019 20:53
- Lokacija: Zemun
- Plovilo: Riviera
- Dimenzije: 8.7m x 2.8m
- Status: Offline
- Kontakt:
Re: Rečnik nautičkih termina
Aaa da, ti si mu sklonio "krmeni pramac"
@Zankiki
Domisljato
Inspektor za visinu kabine