Nevena napisao: ↑Ponedeljak 06 Dec, 2021 20:53
[ Šta ja to ne znam što oni znaju?
Dobrim delom praksa izvlačenja brodova je ostatak iz davnih vremena. U davna pradavna vremena novosadski dunavac je bio zimovnik, što danas nije, danas je označen kao prirodno zimsko skolnište za mala plovila.
Za sve klubove koji su tada postojali je postojala i obaveza da sve svoje pinkle, svakog novembra izvuku iz vode napolje, uključujući i splavove. Ako pogledate sliku sa porinuća Terce videćete da su segmenti staze široki 80 cm, minimizovani tako da mogu da se radnom akcijom izvuku na obalu. Danas takvo šta nije po propisima... sa preke strane i nije bilo klubova
Elem, klubovi koji su tada postojali su razvili insfrastrukturu da to sve može lako da se uradi, i kod nas je to ostalo praktično isto s tim što ne vadimo splavove i ne povezujemo i ne sklanjamo moringe (jer imamo i to). Na Limanu se to za zeru slabije vidi, nije baš ostala ista infrastruktura, ona je delom narušena razvojem patogenih odnosa sa podzakupcem...
Van NS to je teško i objasniti ljudima, nisu baš svuda bili isti propisi.
Kod nas (u JKV) većina povadi čamce (broj se smanjuje jer stižu nove generacije lišene atavizama), a onda na zimovanje na vodi primamo kolege sa otvorenog Dunava. Naravno, kod nas su brodovi skromni, ne pričamo od 18m, 400 tona živa vage i sl.
Na pitanje da li zimi mora da se vadi brod, odgovor je jasan: "NE". Bez obzira da li je čelični, aluminijumski, plastični... ako su korektno sagrađeni.
Mora se brod skloniti u zaklon, i kapetanija izdaje odgovarajuće saopštenje brodarstvu svake godine, i ono se po pravilu okači na "oglasnu tablu" svakog udruženja...
Na pitanje da li svaki brod može da se spremi za zimovanje na vodi, odgovor je "DA".
Na pitanje da li se i brod na suvom mora spremiti za zimovanje, odgovor je "DA", iako su rizici na suvom ipak manji.
Na pitanje da li je za brod cimanje da se izvuče na obalu, odgovor je "NE", samo su današnji ljudi više orijentisani da prave sami sebi prćiju, ne grade zajedničkim snagama opštu povoljnu infrastrukturu, često su i lakomi su na metre, sobe i tone, i pojedinačno svi imaju muku da izvlače ili prinjavaju brodove. Zato je u ratvoju servis kakav ima recimo Prišić sa marine Špic, halu gde izvlači i prima na zimovanje giseraja do jaja, lakše je i platiti pa si miran.
Ako brod ne može da podnese izvlačenje, menja geometriju, krivi se i oštećuje tako lako, odmah ga prodajte i nemojte hvaliti brodograditelja. Tu nema diskusije.
Evo da kažem i da ja izvučem brod na suvo zimi, to mi je pola sata, ili celo popodne ako se dogovorimo nas 5-6, al onda bude i pasulj ili kolenice...a ako ikoga interesuju razlozi... imao sam i ja svojih razvojnih faza, zaljubljenost u sve i svašta, pa me posle ubi statistika. Malo je to prave plovidbe osim kod sveže zaljubljenih, ja ne volim da čučim u brodu vezanom na klubu, za to mi služi kafana koja radi i zimi. Brod mi je u trajnom procesu transformacije a moram leti da nabijem motosate, lakše je da plovim leti a pripremam zimi nego obrnuto
.
Zimski radovi na škveru, sa ekipom koja to isto radi su takođe beskonačno zanimljivi (zapamtite reč škver i zamislite koliko stvarno klubova, privezišta i marina imaju dobar škver za male brodove...). Ako pregledate teme i ovaj forum je virtuelna vrsta škvera.
Evo vam i jedna zmska novosadska slikica: