Saveti za bezbednu plovidbu rekom

Iskustva, upozorenja...
Odgovori
nele
Korisnikov avatar
Postovi: 271
Pridružio se: Ponedeljak 30 Dec, 2019 11:03
Lokacija: Knicanin
Plovilo: Aquarius 320
Dimenzije: 9.6m x 2.45m
Status: Offline

Saveti za bezbednu plovidbu rekom

Post od nele » Utorak 11 Feb, 2020 10:28

Drugari, posto sam pocetnik u nautici a tema ima puno...
Zelim da cujem ima li neko iskustva sa losim vremenom na reci, grmljavinom, talasima.... Sta raditi u toj situaciji?!
Pozdrav i hvala

Uros
Korisnikov avatar
Postovi: 1612
Pridružio se: Utorak 04 Jun, 2019 20:53
Lokacija: Zemun
Plovilo: Riviera
Dimenzije: 8.7m x 2.8m
Status: Offline
Kontakt:

Re: Saveti za bezbednu plovidbu rekom

Post od Uros » Utorak 11 Feb, 2020 11:34

Nele, dao si mi dobru ideju da otvorimo novu temu i da se pozabavimo savetima za bezbednu plovidbu i boravak na vodi. Posto svi trenutni clanovi foruma imaju ili ce uskoro nabaviti camce sa kabinama, svima ce znaciti da razmenimo iskustva :handgestures-thumbupright:

Preporučujem da pročitaš ovu temu otpočetka: viewtopic.php?f=11&t=17
možda nađeš neke odgovore ali ti se možda otvore i nova pitanja, pa ih slobodno podeli sa nama ;)

#

Evo da ti upotpunimo temu, da napišem par reči. Osim konstantnog praćenja vremenskih uslova, pojave tamnih oblaka iz pravca severozapada, veoma je bitno i kako se vezuje čamac kad se planira boravak na obali. Ako ostajem par sati i znam da je vreme stabilno, ne preterujem sa vezivanjem, ali ako ostajemo negde da prenoćimo na vodi, onda se trudim da vežem oba bočna kanapa sa krme za obalu, jedan centralni kanap sa pramca za obalu, a još bolje, dva kanapa sa pramca. Slika je u prilogu. Takođe, biram obalu koja je u zavetrini od dva jaka vetra na Dunavu, Košave(jugoistočni vetar), i Gornjaka(severni-severozapadni vetar). Veruj mi da ih sa razlogom pišem velikim slovom... :mrgreen:

Nije uvek moguće naći takvu poziciju, ali gledajući neku bližu prognozu npr, narednih 24-48h, možeš znati za koji vetar da se pripremiš.

Slika

#

Negde je Moma(Ševa-2) ovo ranije pisao pa sam sačuvao tekst. Od ovoga teško možeš naći bolje savete.
Spakovaću to ovde kao njegov citat, da se zna čije je, a Momi veliko hvala što je ovo delio sa nama :obscene-drinkingcheers:
Ševa-2 napisao:
Ponedeljak 10 Feb, 2020 20:33
Mnogi ljubitelji prirode i zivota u njoj, mastaju da provedu celo leto van stana, kuce i posla. Da budu "Robinzoni" na nekoj od ada Dunava, ili bar na nekom lepom delu obale. Da uvece sede pored vatre i odmaraju svoje umorne oci od razne papirologije na poslu i ekrana kompjutera, kao i uvece od politickih emisija na nacionalnoj televiziji. Za ostvarenje tih "snova" spremate se ozbiljno: kamp oprema proverena i spremljena za polazak, camac i u camcu rezervno gorivo, provijanti sa duzim rokom trajanja, nove mrezice protiv komaraca, boce sa plinom itd. I godisnji odmor moze da pocne. Dvadesetak do trideset dana na omiljenim destinacijama je dovoljno, ako se vec ne moze celo leto. Medjutim, uvek ima "neko medjutim", koje moze da Vam neocekivano pokvari provod. A to je vremenska situacija. Na njenu promenu ne mozete da uticete, ali ako je pre njenog pocetka promene prepoznate i spremno je docekate, to vise i nije neprijatnost.

Ja sam dosta dugo na vodi i naucio sam da prepoznajem situacije koje me interesuju. Molim Vas nemojte to bukvalno shvatiti. Ja prepoznajem promenu vremena u visokom procentu njene vrednosti. Medjutim, desi se da i mene iznenadi, po meni nepredvidjena vremenska situacija. Obicno "omanem" u predvidjanju nevremena. Nevreme se spremi i "protutnji" obalom preko puta od nas gde se nalazimo. Kaze se "obislo nas". Ali po meni, dovoljno je da i malo znate da prepoznate promene, nego da Vas "zateknu". Hteli ne hteli, morate i sami da se naucite baviti meteorologijom, ako ne zelite da Vam propadaju isplanirane zabave, ciji uspeh zavisi od lepog vremena.


Vremenska situacija cesto ima uticaja na moje odluke, kada sam sa camcem na nekoj od Dunavskih destinacija. Od lokalne prognoze, cesto zavisi sta cemo sutra raditi. Zakljucke o narednoj meteo - situaciji, utvrdjujem na osnovu polozaja OBLAKA i to:

( 1 ) ako se niski crni oblaci nagomilavaju sa zapada praceni cestim munjama i gromovima, a na barometru naglo pada pritisak. Ptice nisko lete i nestaju u vrbacima, a u nervnom sistemu osecam porast nervoze, a u vazdunu lazni mir. Zatim odjednom vetar koji podize na do tada mirnoj vodi sitne talase, to se sprema oluja ili SALAUKA kako je zove na Dunavu. Visoki crni oblaci formirani na zapadu, donose hladnu kisu. Ako se oko sunca navlace oblaci u vidu sivila i obrazuje se prsten oko sunca ( ili meseca nocu ), vreme ce se sigurno pokvariti. Kada se crni oblaci priblizavaju, a sa donje strane su koncasti, ocekujem dolazak kise. Kada se na nebu formiraju sivi oblaci, slicni magli, onda ocekujem sitnu celodnevnu kisu, zvanu u narodu "baba sera". Oblaci koji izgledaju kao rascvetani cvetovi, ali ih ima mnogo i povecava im se broj, ocekujem oluju. Kada su na vedrom nebu pojedinacni svetli oblaci, ocekujem duze trajanje lepog vremena. Isto tako, kada se u toku prepodneva formiraju niski beli oblaci "kao bulke", a popodne nestaju, to znaci da ce sutra sigurno biti lepo vreme.

( 2 ) ATMOSFERSKI pritisak. Barometrom se sluzim odavno. Otprilike iz vremena kada sam poceo da vozim motore na duze staze i na ceo dan, ali i kada sam planirao odlazak u ribolov. Barometar je za mene nepogresiva naprava koja predvidja pogorsanje ili poboljsanje vremenske situacije. Jedan barometar imam na zidu spavace sobe, a drugi barometar u camcu. Generalno, uz male tolerancije, povecanje pritiska ukazuje na poboljsanje vremena, a opadanje pritiska, znaci pogorsavanje vremenske situacije. Ali kada kazaljka barometra pocne naglo da raste, to je znak da ce poceti blago zahladjenje uz pojacani vetar, ali i konstantno vreme bez padavina. Lagano podizanje kazaljke na barometru, pokazuje da ce lepo vreme potrajati. Naizmenicni pad i porast pritiska, znaci ocekuje se promenljivo vreme. Pad atmosferskog pritiska, ima veliki uticaj i na uspeh u ribolovu. Ali o tome cemo drugi put.

( 3 ) DUVANJE vetra uz pratnju visokih oblaka, znaci stabilno vreme bez kise. Kada se vetru pridruze "grudvasti" oblaci prekriveni paralelnim senkama, ocekujem kisu. Isto tako, ocekujem kisu, kada se visoki oblaci formiraju u pratnji jakog vetra ( npr. Kosave ), odmah po prestanku vetra, pocinje dugotrajna kisa. Gornjak je vetar sa severo - zapada i zna da "grune" odjednom, ali isto tako da duva danima i tada moram da nosim i kosulju sa dugim rukavima, a u vecernjim casovima "vijetnamku". Gornjak zna i da "udari na kratko", pracen jakom kisom i grmljavinom sa munjama. Kosava je severo - istocni vetar povezan sa Sibirskom klimom preko Rumunskih oblasti i tada je veoma hladna. Na Dunav dolazi kroz Djerdapski tesnac i preko Karpata. Posle Kosave uvek ocekujem lepo vreme. Ona uspesno rastera sve oblake, a i donese ravnotezu u temperaturi u oblastima gde duva. Problem je u tome, sto kada pocne da duva, duva 3 dana za redom, 7 dana ili 21 dan neprestano. Jednom sam bio sa Ljiljom i Malisom zatocenik u Vlajkovackom kanalu kod Stare Palanke, u prosirenom delu kanala. Tri dana nismo mogli da predjemo Dunav kod Rama i nastavimo prema Srebrnom jezeru, kuda smo bili isplanirali odlazak. Jugo je topli vetar i donosi, bar meni prijatan dozivljaj. Nevalja to sto obicno kada prestane, pocinje kisoviti period od nekoliko dana. Uvece pri zalasku sunca, prepoznajem sutrasnji vetroviti dan po crvenkasto - narandzastom sutonu.

( 4 ) TEMPERATURA i VLAZNOST vazduha je u tesnoj vezi sa oblacima i u nizinama sa maglom. Ujutru pre svitanja kada se formirana magla nad vodom polako "nestaje", znaci da ce biti lepo vreme. Ako se magla pak podize uvis, naravno bez vetra, u toku dana ocekujem promenu vremena na gore. Relativno visoka vlaznost i njen porast, znaci kvari se vreme. Uporedjivanjem tih podataka, veoma blizu moze da se odredi buduce stanje vremenske situacije. Srednja vlaznost vazduha i tendencija stalnog opadanja, znaci ocekujem duzi period lepog vremena. Mnogo puta ujutru, kada sam zavrsavao nocni ribolov, voleo sam da posmatram sa uzivanjem, kako se sunce radja sa rumenilom, ali i znao sam da tog dana ce biti kise. Retko kada se moje predvidjanje nije ostvarilo. Naravno, slusanje metereoloskih izvestaja na radiju, mogu samo da pomognu u preciznijoj prognozi. Narocito preporucujem svim Nauticarima, koji krecu put Djerdapa, na proved godisnjih odmora, da kontaktiraju Vrsacki meteo -centar i zamole ih da im kazu razvijanje vremenske situacije za narednih 24h. Meni su smetale okolne planine te nisam mogao da sire vidim nebo i njegove oblake, da bih ocenio sta me sutra ocekuje. Inace sam u pocetku svoje plovidbe Djerdapom iskusio skoro sve cudi prirode i nije mi bilo tesko da se naucim i ne stradam sledeci put, a sa namerom da uzivam. Nadam se da sam i mnogima od Vas pomogao ovim opisom zasnovanim mojim iskustvom, mada prirodne pojave su relativne i ne dozvoljavaju da ih covek sasvim upozna.

IZBOR MESTA ZA DUZI BORAVAK je vrlo kompleksno pitanje, na koje treba obratiti paznju i kvalitetno ga resiti. U prirodi i zivotnim uslovima u njoj, mi smo gosti i zato trebamo da se prilagodimo tim uslovima. Dozvoljeno je da se u normalnoj meri uslovi izmene u nasu korist, ali ne i da mesto gde smo boravili, ne moze da se oporavi od naseg nebriznog prisustva. I po ovom pitanju, iznecu Vam svoja iskustva i ne zamerite ako sam nesto preskocio, jer ja znam da i Vi imate puno iskustva na tom planu. Mesto za kraci ili pogotovu duzi boravak na reci, uvek sam birao da mi obala odgovara, ali nikada nisam zaboravljao na neke anomalije obala i priobalja. Vodio sam racuna da zadovoljim zelje svoje posade, ali i svoje sopstvene, a pri tom da ne ugrozim bezbednost Seve i cuna, vernog pratioca. Pre svega, ako bih odlucio da se zaustavim na obali ade ( koju ne poznajem ), pretenzije sam uvek imao na GORNJI DEO ADE. Zasto ? Zato sto su tu prisutne fizicke osobine tekuce vode u odnosu na recno ostrvo, a i prirodno je da dubina reke u gornjem delu ade bude dublja pri samoj obali. Donji delovi ada su uvek plitki ( ali su pogodni za dobar ulov mrezama ). VISOKU OBALU radije posecujem, nego nisku ili pescanu. Pored visokih obala su i dubine komotne. Problem visokih obala je, sto je strujanje vode izrazeno i desava se da se pored camca nakupi prljavstina koju voda nosi u odredjenim sezonama. Zato krmeni deo Seve malo otpustim nizvodno, da bi voda klizila pored korita i odnosila to sto donese.

Razmislite, da li ovakav rizik opravdava delo.

Mnogo puta sam video kako camdzije vezuju svoje camce-kabinase ispod velikih topola i vrba. U mnogim slucajevima je bilo da su korenje topola ogoljene od udara vode i da je potrebna jedna oluja da obori takva stabla. Ali o tome mnogi ne razmisljaju, vec iz razloga dobre hladovine, dobrog mesta za pecanje itd, borave ispod takvih topola.

Pronalazeci mesto za boravak, gledao sam da izbegavam PRAVAC VETROVA. U nasim krajevima, najneudobniji su Kosava ( severo-istocni ) i Gornjak ( severo- zapadni ) vetar. Iz pravca Gornjaka pri visokim temperaturama, moguce je ocekivati i Salauku, a ona je i "opasan vetar". Resenje je vezati se za obalu iz istog pravca odakle duva vetar. Izabrano mesto za stacioniranje Seve, moralo je da ima uvek DOVOLJNU DUBINU, da prilikom opadanja vode, pramac ne ostane na suvom. Taj problem sam resavao tako sto sam imao "distancionu" dasku, koja se nalazila izmedju obale i pramca Seve. Na pramcu je bila okovima prilagodjena, da moze da mrda na sve strane, ali da camac ne moze da pridje obali. Deo daske na obali se oslanjao na nekoliko sticni, pobijenih u obalu. Pramcani kanap i bocni na "V-e" drzali su Sevu na mestu, a ona je na talasima mogla samo da "radi" gore-dole.

Izabrana obala po mom ukusu, mora da ima RAVNU PLATFORMU, gde ce se staviti sto i stolice za sedenje. Za platforme na obalama, uvek sam trazio da je mesto "ocedno" tj. da nema blata u slucaju kise. Ali sam i znao da sastavim cetiri satorska krila i zatim preko njih postavim sto i stolice. Blato se ne mota pod nogama, a satorska krila se lako operu u vodi reke i preko grane nekog drveta zahvalno osuse.

Obala na kojoj bih rado svratio i zadrzao se uz male korekcije prirucnim alatom.

Kvalitetno VEZIVANJE camca za obalu, nosi veliku bezbednosnu odgovornost. Secam se, koliko puta sam se raspravljao sa Branom, Jaretom i Brankom u Makiskoj "Zeleznicar" marini. Posle plovidbe, oni tako povezu svoje camce, da kada dune jaci vetar, sutradan idemo po njihove camce, koji su se nasukali preko puta, na levoj obali Save. Isto tako primetio sam da mnogi vezuju svoje camce za mlade izdanke topola samonika na pescanim obalama. Ili koriste necije ( ko zna od kada ) sticne koje je neko pobio na plitko u pescanu obalu. Ja sam po tom pitanju mnogo ozbiljniji. U kompletu Seve za zadnje bitve bili su 16mm kanapi ( gusto pletivo ) i dugacki po 30 metara. Pramcani kanap je 20mm ( gusto pletivo ) od 20 metara duzine ( sa jakom oprugom - amortizerom ). Sevu sam uvek vezivao za jako drvece ( u cetvorovez ) ili ako nije bilo drveca onda za vec pripremljene sticne od mladog bagrema, pa isusene jednu sezonu i gornji deo gde se udara, prilikom rezanja birao sam cvor i uvezivao paljenom 3 milimetarskom zucom. Na stranu koja ima vece opterecenje i na obalama gde je tvrda podloga ili nasuti kamen, koristio sam tenkovsku cuskiju, a zabijao je cekicem od 2,5 kg. tezine. Pred spavanje ili pred Salauku, obavezno sam proveravao veze i pojacavao ih rezervnim kanapima, ako je za to bilo potrebe.

Na izabranoj obali, kada sam je vezivao, Seva je pod gasom od 900 o/m gurala obalu i kada sam zavrsio vezivanje, uvek sam ukljucivao zadnji hod i sa pola gasa natezao kanape. Tek tada sam gasio motor. A svaku salauku sam docekao sa spokojstvom.
Inspektor za visinu kabine

Igor Narval
Korisnikov avatar
Postovi: 348
Pridružio se: Sreda 17 Jul, 2019 18:38
Plovilo: Narval 820
Dimenzije: 8.2m x 2.45m
Status: Offline

Re: Saveti za bezbednu plovidbu rekom

Post od Igor Narval » Sreda 12 Feb, 2020 17:10

Nele,

Pored svega napisanog kada stigneš pogledaj i materijal koji je dostupan na sajtu Udruženaj profesionalnih lađara.

Link je

https://udruzenjeladjara.com/blog/2018/ ... ih-camaca/

Više nego koristan materijal

nele
Korisnikov avatar
Postovi: 271
Pridružio se: Ponedeljak 30 Dec, 2019 11:03
Lokacija: Knicanin
Plovilo: Aquarius 320
Dimenzije: 9.6m x 2.45m
Status: Offline

Re: Saveti za bezbednu plovidbu rekom

Post od nele » Sreda 12 Feb, 2020 17:25

hvala Igore,
evo vec stampam...

luckyboy
Korisnikov avatar
Postovi: 247
Pridružio se: Četvrtak 23 Jan, 2020 16:00
Plovilo:
Dimenzije:
Status: Offline

Re: Saveti za bezbednu plovidbu rekom

Post od luckyboy » Sreda 31 Mar, 2021 15:52

Slika
Evo da znate šta vas očekuje kada pokazivač jačine I smer vetra reaguje :obscene-drinkingcheers:

luckyboy
Korisnikov avatar
Postovi: 247
Pridružio se: Četvrtak 23 Jan, 2020 16:00
Plovilo:
Dimenzije:
Status: Offline

Re: Saveti za bezbednu plovidbu rekom

Post od luckyboy » Četvrtak 01 Apr, 2021 09:26

interesantna reportaža iz arhive Ministarstva Odbrane... Zastava filma iz doba. SFRJ. Nastavni film Plovidba rekom Dunav i Plovidba rekom Sava
https://www.google.com/search?redir_esc ... 6__2M,st:0
:obscene-drinkingcheers

Odgovori